Påsk, hemresa och tillbaka i verkligheten..

Jag åkte hem. Full av förväntan satt jag på tåget. När vi närmade oss Örebro hörde jag ett utrop i högtalaren "Vi är tyvärr några minuter sena på grund av kollision med älg" och jag tänkte att ja det var ju en bra början på denna resa. Varför kunde inte utroparen sagt nåt i stil med "Vi blir några minuter sena på grund av elfel" eller "mötande tåg" eller vad som helst. Resten av resan, vilket iofs bara var 20 minuter, satt jag och tänkte på den stackars älgen.

Väl hemma möttes jag i varje fall av mina glada föräldrar och min katt som jag inte träffat sedan jul. Det var en skön känsla att få hålla henne i famnen igen. Hon symboliserar på något sätt tryggheten. Jag skaffade henne när jag var 16 år och flyttade hemifrån för första gången. Jag var rädd för att vara ensam så då fick hon bli mitt sällskap. Vi har hängt ihop sedan dess och om några veckor fyller hon 13 år. 
Jag blev även mött av en sömning 3-åring som vaknat när jag anlände. Min söta lilla brorson som blivit så stor sedan jul. Storasyster märkte inget utan fortsatte sova sött.

Hela påsken bestod av familjemys och höjdpunkten blev pappas 60-årsfest på påskafton. Han hade inte en susning om att vi anordnat fest i hans ära utan trodde att han skulle iväg på en middag. I sista stund fick mamma ett "telefonsamtal" som gjorde att vi var tvungna att ta en liten omväg för att lämna ett par nycklar. Min far satt i framsätet och svor hela vägen över att vi var tvungna att stressa iväg med nycklarna som någon tydligen glömt. Hans min var obetalbar när han insåg att vi lurat honom. En viss ilska kunde skymtas i hans ögon men när han möttes av 40 sjungande personer så var det ren glädje och uppskattning.

Påskdagen blev en vilodag. Jag gick i pyjamas precis hela dagen och bara njöt av att få vara ute på landet. På annandagen åkte jag till min barndomsvän Marie och sniffade på hennes 3 veckor gamla dotter. Så fantastiskt söt hon var. Det känns trist att vara så långt borta nu när hon kommit till världen. Jag går miste om så mycket, men jag kan inte bo i Örebro bara för den sakens skull, även om jag vet att Marie gärna sett det.

Nu har arbetsveckan tagit slut. Den har bestått av museebesök, bad och filmmys. Vilket jobb jag har!! Men det är inte alltid sådan lyx. Barnen har haft påsklov och det har endast varit ca 20 barn på fritids varje dag så då kan man lyxa till det lite extra.

Jag älskar verkligen mitt jobb och hoppas att jag får stanna till hösten, men just nu ser det väldigt osäkert ut..

Kommentera här: