Tandläkarbesöket som gjorde min dag!

För 6-7 veckor sedan började jag få ont i en tand. Det var ganska uthärdligt men det kändes som att det var väldigt lokalt i tanden, som ett hål ungefär. Så efter att ha gått med smärtan ett par veckor bestämde jag mig för att boka tid hos en tandläkaren för säkerhetens skull. Då jag jobbar långa dagar var det svårt att få en tid som inte innebar att jag var tvungen att ta ledigt en halv dag så jag fick vänta 5 veckor på att få komma till tandläkaren en sen tid.
Så idag var det dags. Ångesten har varit stor, som störst idag. Har haft svårt att koncentrera mig och har känt mig lynnig. När jag satt där i väntrummet hade jag sån ångest att jag funderade på att springa ut därifrån. Jag kallsvettades och händerna skakade. Tandläkarskräck No Shit!!
Har inte varit hos tandläkaren på 6 år så jag har ju hunnit bygga upp en viss ångest. Det fanns något annat som gnagde också! Pengarna! Vad kostar inte ett tandläkarbesök, och att laga tänder sen? Jag var inställd på att jag hade minst tre hål och att jag skulle få punga ut med absolut minst 3000 kronor.

När jag satte mig i tandläkarstolen tittade den unga, kvinnliga tandläkaren på mig och frågade sedan: Du tycker inte om oss va?
Jag kände hur likblek jag var och svarade att nä det gör jag verkligen inte. Hon lugnade mig och sade att allt skulle gå bra. Så var det dags för röntgen. Hur mycket tansköterskan än tjatar om att jag ska bita ihop mina tänder hårt runt plåten så går det inte. Jag känner hur kanterna skär in i gommen och under tungan och jag får blodsmak i munnen. Det är just röntgen som är ett av de värsta momenten. Det gör så sjukt ont! Hur mycket jag än förklarar att jag har väldigt liten munhåla och inte kan få igen mina tänder runt plåten fortsätter hon tjata. Efter flera försök och tårfyllda ögon var plågan över. Sedan skulle det petas och grejas i munnen en massa. Den biten är ändå rätt ok.När vi gick igenom röntgenplåtarna tyckte jag mig se en massa hål på typ varenda tand. Det visade sig vara skuggor! Men några hål måste det ju finnas. -Vad är det där vita då? Ett hål? Nä, det var en lagning från mitt enda tidigare hål som jag hade när jag var 19 år. 
Inga hål?
Nä, inga hål!!
Kunde knappt tro att det var sant. Nästan ingen tandsten heller. 
Kostnaden?
700kr för undersökningen och 120kr för att hon tog bort lite missfärgningar, men med försäkringskassans bidrag blev det allt som allt 280kr. Som hittat!!

Det roligaste av allt var att hon frågade om jag var nöjd med min stjärna på tanden. Njae, det är jag väl egentligen inte. Den har suttit där i 15 år och har blivit ganska sliten. -Vill du att jag ska ta ut den? frågade hon.
-Ja egentligen, men kostar inte det en massa pengar? kontrade jag oroligt.
-Jo det kostar lite, men jag tycker det är så sjukt fult med tandsmycken så jag kan tänka mig att göra det gratis!!

Så jag blev av med min guldstjärna på köpet! Den var bra ful men har alltid påmint mig om vissa saker i mitt förflutna så den har fått vara kvar.
Nu är det nya tider och jag känner att lite förändring gör nog gått. Så, nytt namn och en stjärna mindre!
Jag belönade mig själv med en ny eltandborste, som jag så gärna velat ha. Inte den där ascoola som fanns på min önskelista men den här duger nog alldeles utmärkt ändå.
 
Och just det!! Smärtan i tanden förklarade hon så fint för mig: Det är den tanden jag tidigare har lagat och eftersom jag varit förkyld så himla mycket under hösten och tänderna på något sätt är sammankopplat med bihålorna så är det på grund av alla dessa förkylningar jag haft ont i tanden. Den är liksom lite extra känsligt. Så nu vet ni det!!

Kommentera här: