S:ta Clara kyrka

Jag har varit ganska nere ett tag. Egentligen utan anledning, eller av tusen anledningar, jag vet inte. Hösten är nog den största av dem. Känner mig trött och orkeslös. Så för att få lite ny energi gick jag upp tidigt imorse, gjorde mig iordning och begav mig in mot stan. Har alltid velat besöka S:ta Clara kyrka så tyckte att idag var en perfekt gråtrist söndag att göra det på.
Det jag visste om kyrkan innan är att den verkligen är öppen för alla och att de serverar soppa till hemlösa. Ändå tänkte jag nog att jag inte skulle passa in där. Så många kyrkor jag besökt där jag känt mig som en utomjording...
Men, det var fantastiskt trevligt. Högmässan var otroligt stämningsfull och innehöll väldigt mycket sång. Jag kände mig riktigt upprymd när jag gick därifrån. Och, det där med hemlösa, det stämde. Det fanns nog alla samhällskick där på en och samma gång. Otroligt vackert faktiskt...
Jag kommer definitivt gå dit igen. Om det inte var för att jag ska åka till Örebro nästa helg hade jag gått igen då. 

Från Wikipedia:
"Klara kyrka är bas för ett omfattande hjälparbete bland behövande i Stockholms city. Det handlar om att ge mat och kläder till hemlösa, missbrukare och flyktingar, att stödja prostituerade, stressade och sjuka med samtal och bön, och att besöka fängelser. Det ordnas även ett soppkök på kyrkogården några gångar i veckan. I Klara kyrka finns diakonerpräster och många frivilliga som ägnar mycket tid och energi åt detta arbete, som utifrån avtal med Domkyrkoförsamlingen samordnas av föreningen S:ta Clara kyrkas vänner, ansluten till Evangeliska fosterlandsstiftelsen.[2] Vänföreningen utgör också basen i den gudstjänstfirande församlingen, och organiserar ungdomsgrupper, böne- och bibelstudiegrupper samt kurser om grunderna för kristen tro."

Kommentera här: