Bokstavlig härdsmälta, dyslexins Moment 22...

Jag har hamnat i ett Moment 22 kan man säga.
Min gamla dator gav upp för några veckor sedan varpå jag blev tvungen att köpa en ny. I min nya dator finns ju då såklart inte mina hjälpprogram eftersom dem har jag fått installerade av Landstingets hjälpmedelscentral i Örebro. Detta innebär att jag måste få dem installerade på den nya datorn istället. Problemet är att man får inte med några skivor av Landstinget utan man måste lämna in datorn varje gång det är något som behöver göras.
Numera bor ju jag i Stockholm så jag kan inte vända mig till Örebros hjälpmedelscentral. Därför började jag googla för att försöka hitta något likvärdigt hjälpmedelscentralen. Det är här problemen börjar!
Utan mitt hjälpmedelsprogram ClaroRead, som är en talsyntes(den läser upp texten åt mig) förstår jag inte vad det står på de hemsidor jag besöker vilket gör att jag heller inte hittar det jag söker.
Lyckades hitta en internetbaserad talsyntes men där var man tvungen att hela tiden kopiera över texten och den var ganska hackig. Fanns dock röster både på skånska och finlandssvenska vilket var kul!
Till slut har jag hittat ett logopedteam som jag mailat och förhoppningsvis kan de tala om vart jag ska vända mig.

Detta samhälle är inte gjort för dyslektiker!!
 
Bild lånad från dyslexitips.se
 
Det värsta av allt är att jag skäms så mycket. Varför vet jag inte. Kanske för att dyslexin gör att jag känner mig korkad. Kanske för att samhället ofta behandlar mig som om jag vore korkad. Om det finns någon vänlig vuxen själ därute i samma situation får ni gärna höra av er. De där "normala" människorna förstår helt enkelt inte! =)
 

Kommentarer:

1 Martina:

skriven

Hej Anni!
Jag är Thildes mamma på Förskolan. Såg av en slump att du hade en blogg och läste ditt inlägg. Har själv en light version av dyslexi och hade lite jobbigt med läsning och skrivning, men det mesta gick att träna bort. Googlade lite åt dig och det finns ett nr du kan ringa till Hjälpmedelsinstitutet på tel: 08–620 17 00. Jag hittade det på www.1177.se där jag sökte på dyslexi. Stod även att man kunde vända sig till mottagningar på en lista om man hade remiss och där fanns en på Lidingö som heter Logopederna AB med nr 073-260 28 82 de har webb www.logopederna.se
Det bästa är nog att ringa det första numret för de vet nog bäst. Om du inte får något bra svar så kan du ju ringa dem i Örebro för de måste ju veta hur du ska göra nu när du flyttat till Stockholm. Man kan ju tycka att de borde ha ett nummer till dig.
Lycka till och hoppas det löser sig snart!
Hej från Martina

Svar: Hej MartinaVärlden är liten som man brukar säga =)
Va snällt att du kollat upp detta! Har lyckats skaffa en remiss nu så jag väntar bara på att en logoped ska höra av sig så hoppas jag att det löser sig.
Hoppas allt är bra med er!!
Kram
Anni

Kommentera här: